Monika Földešiová Rôzne

Súčasný variant modernizácie železnice je podľa aktivistov zlý

Niektorí poslanci mestského zastupiteľstva v Trenčíne, občianski aktivisti, ale i predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Sedláček žiadajú zastaviť proces modernizácie železničnej trate vedenej centrálnou mestskou zónou. Otvoreným listom sa

„Ekonomická kríza a podmienky Európskej únie môžu ešte pozastaviť tento projekt a nevyčerpať peniaze na vec, ktorá je pre Trenčín zlá. V Európe sa doprava rieši tak, že nákladná doprava ide mimo miest,“ povedal signatár výzvy a poslanec mestského zastupiteľstva Róbert Lifka.
Občiansky aktivista Norbert Brázda si myslí, že rekonštrukcia spôsobí v centre mesta viac problémov a napriek tomu, že povoľovanie je v pokročilom štádiu, je potrebné sa ho pokúsiť zastaviť. „Pokiaľ viem, medzi mestom a investorom nie sú uzavreté žiadne zmluvy o vyvolaných investíciách, všetko je len v rovinách ústnych prísľubov, dodal Brázda s tým, že negatívnym príkladom môže byť diaľnica v Považskej Bystrici.
"Variant riešenia železničného koridoru cez mesto považujem za veľmi zlý krok, ktorý dlhodobo negatívne ovplyvní nielen dopravnú situáciu, ale aj život v Trenčíne,“ povedal Sedláček. Zdôraznil, že variant v dopravnom koridore popri diaľnici je výhodnejší a umožnil by rozvoj stredu mesta i Zámostia.
Otvorený list predstaviteľom štátu je pre trenčianskeho primátora Richarda Rybníčka nepochopiteľný. Situácia podľa neho nie je taká, aby vyzývali na činnosť predstaviteľov štátu. „Jednoducho, je to nafúknutá záležitosť,“ zdôraznil Rybníček.
„Peniaze z eurofondov sú len do roku 2013. Nepredpo­kladám, že Trenčínu dá niekto ďalších 225 miliónov eur na iný variant. Ak áno, tak to môže byť otázka 15 – 20 rokov,“ dodal Rybníček s tým, že 99 percent procesov súvisiacich s aktuálnym variantom, je už hotových. Zdôraznil, že po tom, ako Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil tender na 12-kilometrový úsek rekonštrukcie trate v úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá, získalo mesto čas na rokovanie o kompenzáciách zo strany investora.
„Chováme sa zodpovedne. Ak by som mal pocit, že tento variant by mal mestu uškodiť, bol by som prvý, ktorý by ‚stál na barikáde‘ a kričal, že to nechceme,“ dodal trenčiansky primátor.
Zrušenie verejnej súťaže na modernizáciu 12-kilometrového úseku železničnej trate nariadil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) ÚVO. Podľa hovorcu úradu Branislava Zvaru dôvodom bolo porušenie zákona o verejnom obstarávaní. „Došlo k porušeniu základných princípov verejného obstarávania – princípu transparentnosti a princípu nediskriminácie uchádzačov. Zistenia o porušení zákona v postupe zadávania zákazky nebolo možné odstrániť iným spôsobom ako nariadením verejnú súťaž zrušiť,“ ozrejmil Zvara.
„Tento tender bol vypísaný začiatkom minulého roka ešte bývalým vedením ŽSR za Ficovej vlády, čo už samo osebe hovorí o veľkých prieťahoch a nezrovnalostiach. Navyše, ÚVO už v minulosti prikázal doplniť najlacnejšieho uchádzača späť do tendra, ktorý bol pred tým tradične minulou vládou vylúčený. Teraz je na novom vedení ŽSR, aby rozhodnutie ÚVO zhodnotilo a vypísalo nový tender na modernizáciu tratí, aby sme urýchlene pokračovali v modernizácii železníc smerom k Žiline. Ministerstvo dopravy nebude meniť trasovanie tohto úseku modernizácie železničnej cesty,“ informoval dnes TASR hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Krajčovič.
Rekonštrukcia železničného úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá je treťou etapou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov. Práce na ostatných štyroch úsekoch už prebiehajú.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM