Súčasný variant modernizácie železnice je podľa aktivistov zlý
Niektorí poslanci mestského zastupiteľstva v Trenčíne, občianski aktivisti, ale i predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Pavol Sedláček žiadajú zastaviť proces modernizácie železničnej trate vedenej centrálnou mestskou zónou. Otvoreným listom sa
„Ekonomická kríza a podmienky Európskej únie môžu ešte pozastaviť
tento projekt a nevyčerpať peniaze na vec, ktorá je pre Trenčín zlá.
V Európe sa doprava rieši tak, že nákladná doprava ide mimo miest,“
povedal signatár výzvy a poslanec mestského zastupiteľstva Róbert
Lifka.
Občiansky aktivista Norbert Brázda si myslí, že rekonštrukcia spôsobí
v centre mesta viac problémov a napriek tomu, že povoľovanie je
v pokročilom štádiu, je potrebné sa ho pokúsiť zastaviť. „Pokiaľ
viem, medzi mestom a investorom nie sú uzavreté žiadne zmluvy o vyvolaných
investíciách, všetko je len v rovinách ústnych prísľubov, dodal Brázda
s tým, že negatívnym príkladom môže byť diaľnica v Považskej
Bystrici.
"Variant riešenia železničného koridoru cez mesto považujem za veľmi zlý
krok, ktorý dlhodobo negatívne ovplyvní nielen dopravnú situáciu, ale aj
život v Trenčíne,“ povedal Sedláček. Zdôraznil, že variant
v dopravnom koridore popri diaľnici je výhodnejší a umožnil by rozvoj
stredu mesta i Zámostia.
Otvorený list predstaviteľom štátu je pre trenčianskeho primátora Richarda
Rybníčka nepochopiteľný. Situácia podľa neho nie je taká, aby vyzývali
na činnosť predstaviteľov štátu. „Jednoducho, je to nafúknutá
záležitosť,“ zdôraznil Rybníček.
„Peniaze z eurofondov sú len do roku 2013. Nepredpokladám, že
Trenčínu dá niekto ďalších 225 miliónov eur na iný variant. Ak áno,
tak to môže byť otázka 15 – 20 rokov,“ dodal Rybníček s tým, že
99 percent procesov súvisiacich s aktuálnym variantom, je už hotových.
Zdôraznil, že po tom, ako Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil
tender na 12-kilometrový úsek rekonštrukcie trate v úseku Zlatovce –
Trenčianska Teplá, získalo mesto čas na rokovanie o kompenzáciách zo
strany investora.
„Chováme sa zodpovedne. Ak by som mal pocit, že tento variant by mal mestu
uškodiť, bol by som prvý, ktorý by ‚stál na barikáde‘ a kričal, že
to nechceme,“ dodal trenčiansky primátor.
Zrušenie verejnej súťaže na modernizáciu 12-kilometrového úseku
železničnej trate nariadil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) ÚVO.
Podľa hovorcu úradu Branislava Zvaru dôvodom bolo porušenie zákona
o verejnom obstarávaní. „Došlo k porušeniu základných princípov
verejného obstarávania – princípu transparentnosti a princípu
nediskriminácie uchádzačov. Zistenia o porušení zákona v postupe
zadávania zákazky nebolo možné odstrániť iným spôsobom ako nariadením
verejnú súťaž zrušiť,“ ozrejmil Zvara.
„Tento tender bol vypísaný začiatkom minulého roka ešte bývalým
vedením ŽSR za Ficovej vlády, čo už samo osebe hovorí o veľkých
prieťahoch a nezrovnalostiach. Navyše, ÚVO už v minulosti prikázal
doplniť najlacnejšieho uchádzača späť do tendra, ktorý bol pred tým
tradične minulou vládou vylúčený. Teraz je na novom vedení ŽSR, aby
rozhodnutie ÚVO zhodnotilo a vypísalo nový tender na modernizáciu tratí,
aby sme urýchlene pokračovali v modernizácii železníc smerom k Žiline.
Ministerstvo dopravy nebude meniť trasovanie tohto úseku modernizácie
železničnej cesty,“ informoval dnes TASR hovorca Ministerstva dopravy,
výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Krajčovič.
Rekonštrukcia železničného úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá je
treťou etapou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom –
Púchov. Práce na ostatných štyroch úsekoch už prebiehajú.
Zdroj: TASR