Téma MHD v Považskej: Janas spomína odborníkov, tí spoluprácu s mestom dementujú
V Považskej Bystrici prebieha súťaž na dopravcu MHD. Mesto tvrdí, že ju pripravovalo s odborníkmi, lenže tí o spolupráci nevedia.
Súčasná zmluva mesta Považská Bystrica s Mestskou dopravnou spoločnosťou (prevádzkovateľ MHD, v ktorej mesto vlastní 34 % akcií) sa končí 31. augusta 2020. Ako je známe, po jej zavedení do praxe (od 1. marca 2019) sa vyškrtli tri linky (10, 32, N3), zrušilo sa celkovo 31 % spojov a viacero zastávok, no a tiež zdraželo cestovné (základné bez karty o 21,2 % a na považskobystrickej karte o 39,5 %).
Multimiliónová súťaž
Aktuálne bola vyhlásená súťaž na „Služby mestskej autobusovej dopravy v meste Považská Bystrica“, pričom celková odhadovaná hodnota zákazky je 36 689 400 € s DPH na dĺžku 10 rokov, pričom ju možno predĺžiť na 15 rokov.
Téme súťaže sa budeme venovať podrobnejšie v najbližších dňoch. Teraz vám prinášame prvú časť, v ktorej odborná obec dementuje slová mesta na čele s primátorom Karolom Janasom (SMER-SD, SNS, SZ).
Ten na mestskom zastupiteľstve 6. februára 2020 k téme MHD povedal: „Je to zodpovednosť viceprimátora Petra Máťoša (KDH), on to dorieši. Vyzývam všetkých, zapojte sa do procesu, len prosím pekne, ak tam niekoho chcete volať, tak odborníkov. My spolupracujeme s univerzitou v Žiline s Výskumným ústavom dopravy. Lepší odborníci na Slovensku nie sú. Preto ak chcete, doneste odborníkov a nie niekoho kto si večer v krčme kreslí, ako by mala jazdiť mestská doprava.“ Vyjadrenie Janasa si môžete celé vypočuť vo videu tohto článku.
Ktorí odborníci?
21. mája 2020 sme poslali primátorovi Janasovi a tiež viceprimátorovi Máťošovi otázky, okrem iného aj o tom, aby menovali odborníkov na dopravu, ktorí im so súťažou pomáhali a prípadne nech aj pošlú výstup s vypracovanými radami od dopravných odborníkov. S kancelárie primátora prišla iba strohá informácia, že odpovede na naše otázky nájdeme v komunikačných kanáloch mesta.
V nich zverejnili aj odsek s podnadpisom „Spolupracovali s odborníkmi“, v ktorom sa píše, „že MDS a mesto ako akcionár dlhodobo spolupracujú s najväčšími slovenskými kapacitami, ktorými sú vedeckí pracovníci na technických univerzitách a najmä vo Výskumnom ústave dopravy v Žiline (správny názov je Výskumný ústav dopravný, pozn. redakcie), ktorý robil projekt pôvodnej dopravnej obslužnosti.“ Podľa Janasa je spolupráca s odborníkmi nesmierne dôležitá. „Lebo do dopravnej obslužnosti nepatrí len vytvorenie grafikonu, ale vplývajú naň mnohé iné zákony. Je to nesmierne zložitý systém, ktorý musia vytvoriť len odborníci,“ skonštatoval primátor.
Pre Považskú Bystricu nikdy nič
Vo vyjadrení mesta udiera do očí informácia, že vraj VÚD v Žiline robil projekt pôvodnej dopravnej obslužnosti. Ako spracovateľ je totiž pod ním podpísaná Žilinská univerzita v Žiline, konkrétne Katedra cestnej a mestskej dopravy na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov. Považskobystrické zastupiteľstvo tento dokument prijalo už vo februári 2017. Pritom je zverejnený tiež v podkladoch na túto súťaž aj s uvedením autorov…
Generálny riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák k tomu povedal: „My sme nerobili nikdy nič pre Považskú Bystricu. Neviem, či je to zámer, alebo nie, že nás spomenuli. Niekedy si nás pletú, že sme akože nejaký ústav pod Žilinskou univerzitou, ale to je neznalosť prostredia. My sme privátna firma, akciová spoločnosť. Niektoré projekty síce robíme spolu so ŽU v Žiline, ale na tomto určite nie.“
Vyjadrenie univerzity
O vyjadrenie sme požiadali aj samotnú Žilinskú univerzitu, pričom na naše otázky odpovedal prof. Ing. Jozef Gnap, PhD., vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy.
Spolupracovala Žilinská univerzita s mestom Považská Bystrica
ohľadom pomoci pri aktuálnej súťaži na Služby mestskej autobusovej dopravy
v meste Považská Bystrica?
Katedra cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline v rámci
Plánu dopravnej obslužnosti mesta Považská Bystrica, ktorý bol odovzdaný
v decembri 2016, spracovala kapitolu „Posúdenie udelenia výlučného práva
na dopravné služby na určitej autobusovej linke alebo na určitých
zastávkach v mestskej autobusovej doprave – MAD Považská Bystrica“,
ktorý má čiastočný súvis s verejným obstarávaním dopravných služieb
vo verejnom záujme v mestskej hromadnej doprave.
Spolupracovala Žilinská univerzita s mestom Považská Bystrica na nejakej veci spojenej s verejnou dopravou v meste od vypracovania Plánu dopravnej obslužnosti?
Katedra cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline od vypracovania Plánu dopravnej obslužnosti mesta Považská Bystrica, ktorý bol odovzdaný v decembri 2016, nebola požiadaná o jeho aktualizáciu ani inú úlohu, ktorá by s tým súvisela.
Ďalšie zaujímavosti z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24 a Facebooku.
Bystrická hala sa ide prerábať: Na palubovku a šatne však nevyšlo, FOTO
Čakajú Milochov ťažké časy? Riešenie MHD v Považskej Bystrici je nejasné
Foto: ilustračné