Legenda z Považských strojární: Uhádnete, za koľko sa predával?
Bývalé Považské strojárne sa preslávili i výrobou motocyklov. Slávnym sa stal Tatran S-125, ktorý je teraz zbierkovým predmetom mesiaca.
Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici vyhlásilo za zbierkový predmet mesiaca september motocykel Tatran S-125. To ďalej uviedlo, že motocykel Pionier bol fakticky jediným typom vozidla, na ktoré bola zameraná výroba v Považských strojárňach. Jeho produkcia podľa požiadaviek trhu postupne rástla a v rokoch 1966 – 1967 dosahovala denná výroba 350 kusov. Vedenie podniku sa však rozhodlo rozšíriť výrobný program o ďalší typ vozidla, aby sa zabránilo možným výpadkom vo výrobe v prípade výkyvov na trhu.
Pohodlie a ochrana
Vývojoví pracovníci chceli Pioniermi zlepšiť pohodlie dopravy i zvýšiť ochranu vodiča pred nepriaznivým počasím. „Za 29 mesiacov od odštartovania konštrukčných prác, za súbežnej technickej prípravy a vývojových skúšok, vyrobili v roku 1958 prvé sériové skútre s názvom Manet S-100. Po jeho úspešnom zavedení na trh odberatelia požadovali zvýšenie výkonu, aby sa získala potrebná výkonná rezerva pri jazde s dvomi osobami alebo v náročnejšom teréne,“ ozrejmilo múzeum.
V roku 1964 prichádza do výroby Manet S-125 a od roku 1965 Tatran S-125.
Väčší výkon motora si vyžadoval účinnejšie chladenie, ktoré bolo riešené výkonným ventilátorom. „Alojz Vačko navrhol novú karosériu príjemných tvarov a väčšina produkcie vyrobená v roku 1965 smerovala na export do východného Nemecka. Spotrebitelia boli s Tatranom S-125 spokojní, skúter bol pomerne spoľahlivý, dokonca mu ,neprischlaʻ žiadna hanlivá prezývka u domácich obyvateľov, ako sa to stalo pri iných modeloch,“ konštatuje Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici.
Predajná cena
Ďalej doplnili, že boli zaistené kvalitné odborno-technické služby pre odberateľské organizácie. Motor mal štyri prevodové stupne a dynamoštartér. Spotreba sa pohybovala okolo 3,5 l/100 km. Tatran S-125 bol považovaný ako náhrada za automobil pre menej majetných alebo pre mladú generáciu. „Pre zaujímavosť. Predajná cena motocykla bola stanovená na 6 500 Kčs (rok 1964), jeho predchodca Maner S-100 vyšiel na 5 900 Kčs,“ uviedli.
Výroba motocykla Tatran S-125 bola zastavená v roku 1970. Celkovo sa spolu vyrobilo 95 211 kusov motocyklov Manet a Tatran S-125. Spolu s predchádzajúcim Manet S-100 to bolo 145 455 kusov. Dodalo považskobystrické múzeum.
Sledujte nás aj na našom Facebooku a Instagrame a nenechajte si ujsť zaujímavý obsah z Považskej Bystrice a okolia.