Rôzne

Považská bližšie k dopravnému podniku? Na komisii padli tieto vážne výčitky

Téma budúcnosti MHD v Považskej Bystrici je stále živá. Najnovšie prebehla živá diskusia na finančnej komisii, kde padli tieto výhrady.

Ilustračný obrázok k článku Považská bližšie k dopravnému podniku? Na komisii padli tieto vážne výčitky
Zdroj: Dnes24.sk

Ako sme vás informovali, popri aktuálne prebiehajúcom verejnom obstarávaní na „Služby mestskej autobusovej dopravy v meste Považská Bystrica“, zvažuje mesto založenie vlastného dopravného podniku s názvom Dopravný podnik mesta Považská Bystrica s. r. o. Návrh na schválenie založenia spoločnosti prejednávala v utorok 9. júna Komisia pre financovanie a správu majetku mesta, pričom to odporučila.

Bez finančného plánu

Zástupca občanov v nej a zároveň známy miestny podnikateľ Pavol Demáček sa hneď na úvod diskusie prednostu mestského úradu Antona Martausa opýtal, či je spracovaný finančný plán realizácie dopravného podniku. „Nemáme ho spracovaný, alebo o tom neviem,“ odpovedal Martaus, ktorý je zároveň vedúcim ekonomického odboru mesta.

Následne sa k tomu vyjadril viceprimátor Peter Máťoš (KDH), podľa ktorého slov prebiehajú intenzívne rokovania s majoritným majiteľom Mestskej dopravnej spoločnosti a.s. Vladimírom Podoliakom o budúcnosti MHD. Ten je tiež člen finančnej komisie, ale utorkového zasadnutia sa nezúčastnil. „Prišla ponuka, že majoritný vlastník by vedel vyčleniť tri časti podniku v prospech mesta. Na 90 % sú veci vyriešené, ale koľko to bude stáť, to by bolo až na ďalšej komisii aj s tým, že ako by to malo fungovať,“ uviedol Máťoš.

Veľká záťaž

Poslanec Ján Kunovský (nezávislý) konštatoval, že nemá problém so založením dopravného podniku, ale na to, aby sa vedel rozhodnúť, ako hlasovať, potrebuje vidieť práve ekonomickú kalkuláciu. Demáček k tomu doplnil, že tiež nemá nič proti založeniu podniku, ale keď sa majú poslanci rozhodnúť, mali by vidieť ekonomické čísla, keďže to nebude jednoduchá vec. „Toto bude pre mesto určite veľká záťaž. To nie je len tak, že si založíte firmu,“ povedal. Máťoš k tomu doplnil, že ide len o záložné riešenie, keďže nevedia, ako dopadne verejné obstarávanie.

Kunovský k tomu povedal, že keď zakladáte podnik, treba si predsa ešte predtým vymenovať pozitíva, negatíva a proste všetky aspekty. „Síce hovoríte, že je to plán B, ale obávam sa, že to skĺzne do plánu A. A my zas budeme v časovej tiesni niečo schvaľovať, aby sa tu zabezpečila doprava. Mám veľké výhrady k tomu, že nemáme čísla, čiže nepoznáme náklady,“ vyriekol.

Nehovorte, že je to tajné

Zástupca občanov vo finančnej komisii a ďalší známy podnikateľ Jaroslav Ďurkovský povedal, že predsa mesto má podiel v MDS (34 %, pozn.), má dvoch členov dozornej rady (poslanci Ľubomír Kubovič a František Martaus /obaja SMER-SD, SNS, SZ/, pozn.), čiže „mesto ako akcionár musí mať podrobný prehľad o každej korune, ktorá sa tam premlela. To znamená, že musíme vedieť, čo to bude stáť. Plne dávam za pravdu kolegom. Na stôl sa majú dať presné čísla. Nehovorte, že je to tajné, vy to musíte vedieť presne. A na základe toho sa zistí, či sa to oplatí, resp. čo to bude stáť. Zakladať niečo a nepoznať čísla…“

Prednosta radnice k tomu uviedol, že majú prehľad, ako hospodári MDS. „Systém doteraz bol taký, že kalkulačný vzorec predložili na začiatku roka. Primátor vymenoval komisiu, ktorá tam išla preskúmať vzorec aj s internými dokladmi. Po skončení roka išiel hlavný kontrolór všetko prekontrolovať a pod. Teraz však nehovoríme o MDS, my zakladáme obrazne na zelenej lúke novú spoločnosť, ako plán B. A do toho prišla ponuka na vysporiadanie od majiteľa MDS, ale ešte nevieme, ako to dopadne, ako sa to bude deliť,“ vyjadril sa Martaus.

Bude transparentný výber?

Poslanec Andrej Péli (nezávislý) sa na finančnej komisii pýtal, že kedy sa v materiáloch objavia mená konateľa spoločnosti a piatich členov dozornej rady dopravného podniku. Zatiaľ sú tam totiž len bodky namiesto mien. Martaus odpovedal, že až keď budú jasné. Demáček však upozornil, že nemôžete predsa založiť podnik, pokiaľ nie je jasné, kto je jeho štatutár. „Dnes to však ešte nevieme, ale 18. júna bude zastupiteľstvo. Hoci optimálne by bolo, keby to tam bolo už teraz,“ ozrejmil Martaus. Demáček k tomu povedal, že drží palce, aby tam mali ľudí, ktorí to budú robiť lepšie.

Poslankyňu Danielu Barbosovú (SaS, OĽaNO, PS, Zmena zdola, DÚS, Nova) pri tomto bode zaujímalo, či sa bude výber ľudí robiť transparentne. „Máme ideálnu šancu transparentne vybrať riaditeľa a ďalších ľudí v spoločnosti,“ povedala. Máťoš k tomu uviedol, že keď preberú spoločnosť, bude to aj s ľuďmi, ktorí v nej pracujú a majú zmluvy.

Výzva kompetentným

Barbosová tiež prezentovala názor, či by nebolo lepšie počkať na to, ako dopadne súťaž (26. júna sa majú otvárať obálky, pozn.), a až potom prípadne zakladať dopravnú spoločnosť. „Založenie spoločnosti nás bude stáť nejaké peniaze. Vyzývam preto kompetentných, aby ste nám dali k tomu podklady v dostatočnom predstihu. A nie to, že nás opäť niekto postaví pred hotovú vec v štýle ,schváľte to takto, lebo od zajtra autobusy nejazdiaʻ. Prosím, vyvarujme sa toho,“ uviedla.

Máťoš jej odpovedal, že nikdy nikoho nenútili a podklady určite dostanú včas. Na pripomenutie, súčasná zmluva, podľa ktorej jazdí MHD teraz, sa v zastupiteľstve riešila v úplne posledný deň tej starej.

Ďalšie zaujímavosti z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24 a Facebooku.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM