Aká bude budúcnosť MHD v Bystrici? Mesto čaká dôležité rozhodnutie
Mestskú hromadnú dopravu v Považskej Bystrici čaká vážne rozhodnutie, ktorá ovplyvní životy obyvateľov mesta na dlhé roky.
Ako sme už informovali, súčasná zmluva mesta Považská Bystrica s Mestskou dopravnou spoločnosťou (prevádzkovateľ MHD, v ktorej mesto vlastní 34 % akcií) sa končí 31. augusta 2020. Mesto teda vyhlásilo súťaž na „Služby mestskej autobusovej dopravy v meste Považská Bystrica“, pričom celková odhadovaná hodnota zákazky je 36 689 400 € s DPH na dĺžku 10 rokov, pričom ju možno opciou predĺžiť na 15 rokov.
Hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Janka Zvončeková na otázku priemernej ceny na jeden rok uviedla, že „z hľadiska zákona je povinnosťou verejného obstarávateľa započítať do predpokladanej hodnoty zákazky aj hodnotu všetkých týchto ,uvažovanýchʻ plnení.“ Viceprimátor mesta Peter Máťoš (KDH) však diskusiu o cene zákazky považuje za nezmyselnú, nakoľko tú určí až verejná súťaž a víťazná ponuka.
Až v máji
Hoci Máťoš tvrdí, že „súťaž sme vyhlásili ešte koncom roka 2019 v Európskom vestníku, kedy sme dospeli k záveru, že inak ako súťažou sa veci riešiť nedajú,“ nie je to pravda. Išlo len o predbežné oznámenie, čo potvrdila aj hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Janka Zvončeková: „Prostredníctvom predbežného oznámenia verejný obstarávateľ len informuje o svojom zámere zadať určitú zákazku prostredníctvom verejného obstarávania.“
Ako ďalej uviedla, verejné obstarávanie pri zadávaní nadlimitnej zákazky je vyhlásené dňom uverejnenia oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania v Úradnom vestníku EÚ. „V predmetnom prípade oficiálne vyhlásenie súťaže nepredstavuje dátum december 2019, kedy bolo uverejnené predbežné oznámenie, ako sa to tvrdí v informácii zverejnenej na webovom sídle mesta Považská Bystrica, ale až máj 2020, keď bolo zverejnené oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania,“ vysvetlila Zvončeková.
Na našu priamu otázku, prečo je takáto významná súťaž vyhlásená len čosi viac ako 3 mesiace pred koncom súčasnej zmluvy na poskytovanie služieb MHD, keď v iných samosprávach to robia so značným časovým predstihom, nám mesto Považská Bystrica neodpovedalo, len nás odkázalo na svoje komunikačné kanály, z ktorých sme citovali vyjadrenie Máťoša. Pre pripomenutie, súčasná zmluva sa na zastupiteľstve riešila v deň konca starej.
Ako to bude so spojmi?
Súčasná zmluva na poskytovanie služieb MHD v našom meste, podľa ktorej sa jazdí od marca 2019, hovorí o dopravnom výkone na obdobie jedného kalendárneho roka v objeme 881 000 km so zmenou max. 5 %. Mesto uvádza, že objem bol navýšený na 900 000 km (to je tých zopár zmien, čo nastali od marca 2019, pozn.). V podkladoch na súťaž sa spomína 935 000 najazdených km a možné navýšenie či zníženie o max. 5 %. Tiež je tam uvedené, že dopravca je povinný vykonávať dopravné výkony podľa platného cestovného poriadku, pričom v podkladoch je ten z marca 2019, čiže už ten, v ktorom celkový počet spojov klesol o 31 % oproti tomu platnému do februára 2019.
Mesta sme sa teda opýtali, prečo sa na najbližších 10 rokov uvažuje iba s minimálnym navýšením dopravného výkonu na jeden rok oproti súčasnému stavu a prípadne ktorých liniek by sa to navýšenie malo týkať, resp. o koľko spojov. Priama odpoveď z radnice neprišla, len primátor Karol Janas (SMER-SD, SNS, SZ) na stránke mesta uviedol, že toto navýšenie je kvôli tomu, že v Milochove končí vlaková zastávka (viď článok nižšie, pozn.) a taktiež chcú posilniť večerné spoje v celom meste.
Cestovné v rukách poslancov
Ďalšou vecou, ktorá sa Považskobystričanom na MHD nepáči, je podľa nich okrem nedostatočného počtu spojov aj vysoká cena lístkov. V pokladoch na súťaž je uvedené to, že dopravca je povinný vykonávať dopravné výkony aj podľa platného tarifného poriadku, pričom v nich je uvedený ten aktuálny, podľa ktorého sa platí cestovné teraz. Preto nás zaujímalo, či sa uvažuje o zmene výšky cestovného alebo zostane na súčasnej úrovni.
Primátor Janas uviedol, že výšku cestovného, ako aj všetky zľavy majú v rukách poslanci. „Čo sa týka ceny lístkov, o tej rozhoduje výhradne mestské zastupiteľstvo. Dokonca, ak by sa poslanci rozhodli, ľudia môžu cestovať aj úplne zadarmo. Z hľadiska logistiky to nie je žiaden problém, ale potom si treba uvedomiť, že MHD nás nebude stáť z mestského rozpočtu ročne 1,2 mil. eur, ale pravdepodobne viac ako 2 mil. eur,“ povedal.
Tu treba uviesť, že súčasnú zmluvu a tiež výšku cestovného odhlasovali vo februári 2019 prevažne poslanci z táborov SMER-SD, SNS, SZ a KDH, čiže tých, do ktorých patria primátor s oboma viceprimátormi.
Záložný plán
Mesto zároveň uvádza, že má záložný plán, ak by sa nikto do súťaže neprihlásil, resp. neponúkli záujemcovia dobrú sumu. Mestská rada v apríli 2020 poverila viceprimátora Máťoša rokovaním o prípadnom odkúpení podielu v spoločnosti MDS, a.s. Považská Bystrica zo strany mesta. Na našu otázku, ako dopadli rokovania, resp. či plánuje mesto stále odkúpiť zvyšný podiel v MDS a stať sa väčšinovým akcionárom a prípadne za akú cenu, mesto neodpovedalo.
Najnovšie však na svojej stránke zverejnilo informáciu, že ak by bola súťaž neúspešná, mesto zvažuje založenie vlastného dopravného podniku. Dokonca už budúci týždeň majú majú orgány mesta prejednávať bod o založení spoločnosti s názvom Dopravný podnik mesta Považská Bystrica s. r. o. Nielen tomuto, ale aj ďalším témam o našej MHD sa budeme venovať v nasledujúcich dňoch.
Ďalšie zaujímavosti z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24 a Facebooku.
Považskobystrický paradox: MHD deťom sľubovali zadarmo, teraz nedali ani spoje
Dočkali sme sa: MHD Považská ide do klasického režimu
Zábery zo zastupiteľstva o MHD z 28. februára 2019, aj s výsledkom hlasovania.
Foto: ilustračné