Čakajú Milochov ťažké časy? Riešenie MHD v Považskej Bystrici je nejasné
Považskobystrickú mestskú časť Milochov skúša výstavba železnice, no čoskoro bude aj zhoršená doprava. Vyrieši to nová zmluva v MHD?
Už dlhodobo avizované sa definitívne potvrdilo, železničná zastávka v považskobystrickej mestskej časti Milochov sa ruší. „Zrušenie železničnej zastávky Milochov je plánované v termíne dňa 16. septembra 2020 o 18.00 hod.,“ informoval hovorca Železníc Slovenskej republiky Michal Lukáč.
V praxi to znamená, že obyvatelia Milochova prídu podľa súčasného grafikonu železničnej dopravy o 15 spojov cez pracovný deň na trase Považská Bystrica – Milochov, 16 spojov denne opačným smerom a cez víkendy po 10 spojov denne v oboch smeroch. Jedinou hromadnou dopravou pre Milochov tak po uvedenom termíne zostane MHD. Podľa aktuálneho cestovného poriadku považskobystrickej MHD tam premáva 6 spojov v oboch smeroch cez pracovné dni, 1 obojsmerný v sobotu a 2 obojsmerné v nedeľu a sviatky.
Poverený je viceprimátor
V tejto súvislosti sa konalo na pôde Mestského úradu v Považskej Bystrici v pondelok 24. februára stretnutie, kde sa mala riešiť situácia, ktorá nastane o pol roka. Zaslali sme preto otázky kompetentným. Z kancelárie primátora Karola Janasa (SMER – SD, SNS, SZ) prišla táto odpoveď: „Vašu žiadosť postupujeme Petrovi Máťošovi, I. zástupcovi primátora, ktorý je v zmysle záverov z pracovných porád poverený prípravou podkladov v súvislosti s ďalším postupom pri zabezpečovaní poskytovania služieb MHD a verejného obstarávania tejto zákazky ako i zapracovaniu zabezpečenia výkonov na MHD do Milochova v súvislosti so zrušením železničnej vlakovej zastávky.“
Radnica si je podľa Máťoša (KDH) plne vedomá, že od septembra prestávajú vlaky v Milochove zastavovať. „Tento problém riešime a zaoberáme sa ním spolu s predstaviteľom Výboru mestskej časti Milochov. O konkrétnych riešeniach a výsledkoch rokovaní budú dotknutí občania včas informovaní,“ povedal považskobystrický viceprimátor.
Zmluva sa končí
Dôležité je v tejto spojitosti uviesť, že 31. augusta 2020 končí súčasná zmluva s Mestskou dopravnou spoločnosťou (prevádzkovateľ MHD, v ktorej mesto vlastní 34 % akcií). Po jej zavedení do praxe sa vyškrtli tri linky (10, 32, N3), zrušilo sa celkovo 31 % spojov a viacero zastávok, no a tiež zdraželo cestovné (základné bez karty o 21,2 % a na považskobystrickej karte o 39,5 %). Čiže vlastne opatrenia pre Milochov už musia byť súčasťou budúcej zmluvy.
Preto nás tiež zaujímalo, v akom stave je aktuálne súťaž na (staro)nového prevádzkovateľa MHD, ktorý by ju mal poskytovať od septembra 2020 a o aké výkony má mesto vlastne záujem, ktoré budú uvedené v súťaži. To bude totiž kľúčové k tomu, aby sa vedelo, či a v akom rozsahu sa môže vyhovieť požiadavkám Milochova s MHD a vôbec aj ďalším obyvateľom v jednotlivých častiach mesta, ktoré výrazné zmeny v považskobystrickej MHD zasiahli.
Nezverejnili
V marci 2019 spolumajiteľ MDS Vladimír Podoliak uviedol, že v súčasnej zmluve majú rezervu ešte cca 20 000 km, no odvety sa zmenil cestovný poriadok MHD dvakrát. Pričom k prvej zmene, ktorá platila od 1. mája 2019 vtedy viceprimátor Máťoš povedal, že „kilometre sme navýšili o cca 10 000 km. Po novom sa teda bude jazdiť 891 000 km. Limit máme 2 milióny eur, pričom cena je aktuálne nastavená na 2,08 €/km.“
„Mesto Považská Bystrica pripravuje verejné obstarávanie na zabezpečenie služieb mestskej hromadnej dopravy, v tejto súvislosti už bolo v roku 2019 zverejnené predbežné oznámenie vo vestníku. Všetky informácie budú súčasťou súťažných podkladov, ktoré momentálne nie je možné v zmysle zákona o verejnom obstarávaní zverejniť,“ vyjadril sa Máťoš. Čiže mesto ešte verejne neoznámilo, o aké výkony v MHD má záujem.
Predpoklad nevyšiel
Spomínané predbežné oznámenie vo vestníku má názov „Služby mestskej autobusovej dopravy v meste Považská Bystrica“ a zverejnené podľa informácie na stránke Úradu pre verejné obstarávanie bolo 6. decembra 2019. Opis obstarávania znie: „Zabezpečenie bezpečných, efektívnych a kvalitných dopravných služieb (autobusovej mestskej hromadnej dopravy), ich primeranú výkonnosť podla potrieb dopravnej obslužnosti územia podľa opisu zákazky, ktorý bude uvedený v súťažných podkladoch.“
Vo vestníku na stránke ÚVO sa pri tomto oznámení ďalej píše, že „predpokladaný dátum zverejnenia oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania je 31. január 2020.“ Na konci februára 2020 a už len pol roka pred koncom súčasnej zmluvy sme zaslali na mestský úrad otázku, že kedy bude vyhlásená verejná súťaž na poskytovateľa služieb MHD v meste od septembra 2020, no termín sme sa od mesta nedozvedeli.
Nechá sa prekvapiť
Mestský poslanec za Milochov Ján Kunovský (nezávislý) uviedol, že sa zúčastnil pondelkového stretnutia, kde sa rokovalo o dopravnej budúcnosti tejto mestskej časti (zastúpenie na ňom malo mesto aj MDS). Zároveň si myslí, že takéto verejné obstarávanie je náročné a už ťažko ho stihnú do konca augusta nejako zrealizovať, pričom pripravované súťažné poklady nevidel. „Ja ako poslanec chcem, aby sa navýšili v novej zmluve kilometre o to, čo bude Milochov potrebovať po zrušení železničnej zastávky. Cestovný poriadok sa dá potom upravovať, no najprv potrebujeme kilometre. A že oni zatiaľ nič neriešia, keďže som nevidel súťaž, a vie sa o tom už vyše roka… Nechám sa prekvapiť,“ odpovedal na otázku, že ako vníma (ne)riešenie situácie, na ktorú počas zastupiteľstiev poukazoval smerom na mesto už viackrát.
VMČ Milochov sa podľa Kunovského stretne a bude dávať pripomienky. „No a potom uvidíme, čo sa bude diať. Ja budem rád, ak by sa spoje MHD do Milochova dali minimálne na takú úroveň, ako to majú iné mestské časti. Napr. Praznov a Moštence, ktoré sú približne rovnako veľké. Nemôžeme Milochov porovnávať s Považskou Teplou, keďže tam jazdia aj prímestské autobusy,“ doplnil s tým, že cca do polovice marca dajú stanovisko za VMČ Milochov.
Pre informáciu, do Praznova chodí 14 spojov denne počas pracovného týždňa a po 7 cez oba víkendové dni. A do Moštencov 18 spojov denne počas pracovného týždňa a po 5 v sobotu aj nedeľu. Do Milochova približne len tretina z toho. Pričom vzdialenosť medzi zastávkou na železničnej stanici v Považskej Bystrici a železničnou zastávkou Milochov je po ceste a trase MHD cca 7 km.
Radšej vlak, lenže…
Kunovský ďalej poznamenal, že Milochovčania radšej využívajú vlak pred MHD, keďže je lacnejší a rýchlejší. „Keď však nebude iná možnosť, bude sa musieť využívať MHD. Milochovu je často vyčítané, že ľudia nepoužívajú MHD, ale to je skreslené. Z Milochova je totiž prvá zastávka železničná stanica, no potom z autobusu č. 8 urobia iné číslo, no a už sa nám to neráta a vraj je potom ten milochovský málo obsadený. No napr. z Praznova sa č. 4 dostanete prakticky všade do mesta. Lenže Milochovčania musia prestupovať na stanici a platia si potom dva lístky, čo je pre ľudí nevýhodné. Preto som navrhol, nech osmička chodí ako kedysi v minulosti od nemocnice do Milochova, resp. aj niekde inde, len nech ľudia sa majú možnosť dostať aj do rôznych častí mesta jedným spojom,“ dodal Kunovský s tým, že sa bude musieť urobiť aj to, aby napojenie MHD na ostatné druhy hromadnej dopravy pre ľudí z Milochova nadväzovalo.
Ďalšie zaujímavosti z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24 a Facebooku.
Poslanci to odklepli: Zmeny v MHD v Považskej sú schválené, FOTO
Téma MHD v Považskej: Mestom schválený dokument radikálne škrty nespomína!
Rozhovor s odborníkom o našej MHD: Vedenie mesta si musí uvedomiť zodpovednosť
Poklad či trinásta komnata? Historická budova v Považskej má tajnú izbu, VIDEO
Zarazený minister niečo také ešte nevidel: Keď sa nevedia dohodnúť…
Foto: ilustračné