Parkovanie v Trenčíne čakajú rapídne zmeny: Na čo sa treba pripraviť?

Poslanci mestského parlamentu odklepli veľké zmeny týkajúce sa parkovania v Trenčíne. Naštudujte si podrobnosti.

Erik Bojničan
Ilustračný obrázok k článku Parkovanie v Trenčíne čakajú rapídne zmeny: Na čo sa treba pripraviť?
Zdroj: TASR

Systém parkovania v meste Trenčín sa rapídne zmení. Poslanci mestského zastupiteľstva v Trenčíne schválili nové všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta. Do platnosti vstúpi 1. novembra tohto roku.

Šesť parkovacích pásiem

Podľa koordinátorky prípravy všeobecne záväzné nariadenie o parkovaní Ivety Marčekovej v meste vznikne šesť parkovacích pásiem a prináša spoplatnenie rezidentského parkovania aj na niektorých sídliskách. Trenčania zaplatia za ročné parkovanie v zóne, kde majú trvalé bydlisko 20 eur, 50 eur ich bude stáť parkovanie vo „svojom“ pásme a na všetkých parkoviskách v meste určených na dlhodobé státie. Ročné parkovné v pásme, kde má majiteľ automobilu trvalé bydlisko a zároveň na všetkých platených parkoviskách s výnimkou parkovísk v centre mesta (pásma A a B), bude 80 eur.

Ročné parkovné na všetkých vyznačených parkovacích miestach bude Trenčanov stáť 180 eur. Majitelia automobilov, ktorí nemajú trvalý pobyt v Trenčíne, zaplatia za ročné parkovanie v celom meste s výnimkou pásiem v centre mesta (A, B) 360 eur. Jednorazové hodinové parkovné v centre mesta bude jedno euro, v širšom centre mesta 60 centov a na vyznačených parkovacích miestach v periférnych častiach 30 centov.

Petícia proti novému systému

Proti novému systému parkovania v Trenčíne vznikla petícia, v ktorej sa žiada, aby parkovanie zabezpečovalo mesto a nie Trenčianska parkovacia spoločnosť. Petícia tiež obsahuje požiadavku, aby sa zavedenie parkovacích zón s plateným parkovaním obmedzilo výhradne na centrum mesta Trenčín tak, aby boli pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste Trenčín vytvorené úseky s vyhradeným rezidenčným parkovaním a aby suma prvej parkovacej karty na byt nebola vyššia ako päť eur na jeden rok.

Podľa šéfa petičného výboru Martina Pagáča sa do petičnej akcie zapojilo takmer 8000 ľudí, z nich viac ako polovica boli Trenčania. „Mesto akceptovalo len písomné podpisy, elektronickú petíciu neuznali kvôli tomu, že neobsahovala zákonné náležitosti. To je problém administrátora internetovej stránky. Je to moja osobná zodpovednosť, ale dôveroval som internetovej stránke,“ skonštatoval Pagáč s tým, že napriek tomu prišlo ku zmene pôvodného návrhu parkovacej politiky v tom, že parkovanie na miestnych komunikáciách bude zabezpečovať mesto Trenčín a nie Trenčianska parkovacia spoločnosť.

„Písomná petícia obsahovala celkom 4081 podpisov, v súlade s petičným zákonom ich bolo 2933, neplatných 1148. Počet platných podpisov občanov s pobytom v Trenčíne bol 2074,“ priblížila hlavná kontrolórka mesta Libuša Zigová s tým, že elektronická časť petície bola neplatná, pretože nebola podaná v súlade so zákonom. Obsah petície dnes zobrali poslanci na vedomie, písomnú odpoveď dostane petičný výbor v zákonnej lehote (do 13. 7.).

Primátor vysvetľuje

Podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka parkovanie na miestnych komunikáciách bude zabezpečovať Mesto Trenčín. „Nové VZN prinesie Trenčanom väčšiu bezpečnosť. Parkovanie ideme regulovať preto, aby obyvatelia s trvalým pobytom v meste mali kde zaparkovať. Z finančných prostriedkov z parkovania sa budú budovať parkovacie miesta, cyklotrasy, cyklochodníky a bude sa investovať do novej mobility v meste,“ povedal Rybníček s tým, že ceny parkovacích kariet a parkovného v Trenčíne sú porovnateľné s približne rovnako veľkými mestami. „Nie je to tak dramatické a zároveň to pomôže zregulovať verejný priestor, ktorý je zaťažený autami. V Trenčíne je dnes parkovacie eldorádo a každý si parkuje, kde sa mu zachce,“ zdôraznil trenčiansky primátor.

Výhrady voči VZN o parkovaní mali viacerí poslanci. Podľa Richarda Medala sa nový systém parkovania mal odskúšať najskôr v centre mesta a neskôr, ak sa to osvedčí, rozširovať to ďalej. „Mala tomu predchádzať väčšia odborná diskusia. Myslím si, že my nemáme mandát o tomto rozhodovať, je to taká zásadná téma, ktorá sa dotkne všetkých domácností v Trenčíne. Malo o tom byť miestne referendum. V iných mestách sa regulovanie parkovania pripravovalo roky, nie mesiace či týždne ako v Trenčíne,“ doplnil Medal.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame